Søg i denne blog

onsdag den 19. september 2012

Opskrift på hæklet mumi - fra gammelt håndarbejdsblad!!

Flere af jer har nok fået videresendt en opskrift på en hæklet mumi, som jeg for længe siden har fået af en veninde.

Jeg ved den oprindeligt stammer fra et håndarbejds-blad engang for længe siden, men ved ikke helt hvorfra og hvornår - måske kan du hjælpe??
Jeg har ikke haft den på min computer i længe, men har nu fundet den i gamle sendte mails, så nu har jeg valgt at ligge den online, for det er efterhånden blevet til mange mails, som jeg har sendt rundt med den opskrift :)

VIGTIGT:
*Jeg har IKKE selv lavet opskriften, og videregiver den IKKE for at få mere omtale og faste læsere! Jeg er simpelthen bare selv så glad for den mumi, som jeg har fået hæklet udfra opskriften, og jeg ved der er rigtig mange der er lige så vild med mumi som jeg :)
*Jeg kan ikke garanterere at opskriften er uden fejl, og husker ikke selv om jeg måtte justere lidt undervejs.

Held og lykke med jeres hæklet mumi :)

Materialer: ca. 100 g garn og en hæklenål der passer til garnets tykkelse. Lidt sort garn til øjnene. Fyld.
Fremgangsmåde:

Foden:
Slå 40 lm op og saml dem til en ring med 1 km. Der, hvor tråden er, er midt bag på foden og lige overfor (midt i omg) er midt for på foden.

1. omg: Hækl fm som beskrevet og tag 2 m ind midt bag.

2. omg: Tag 2 m ind både for og bag.

3. omg: Tag 2 m ind bag.

4.-5. omg: Tag 1 m ind bag.

6. omg: Tag 1 m ud midt for og 1 m ind midt bag.

7.-9. omg: Tag 2 m ud ved siden af hinanden midt for og tag 1 m ind midt bag.

10. omg: Tag 1 m ind midt bag.

11.-12. omg: Tag 1 m ind både midt for og midt bag. Bryd garnet og hækl den anden fod på samme måde.
Stykket mellem fødderne:

Der hækles frem og tilbage, og for at få mønsteret som det øvrige arb må garnet brydes efter hver rk, og hver rk må begyndes i samme side.

Slå 18 lm op, vend og hækl hele rk.

2.-5. rk: Lad 1 m stå uhæklet i hver side hver gang.

6. rk: Der hækles over alle m.

7.-10. rk: Der hækles hver gang 2 m i første og sidste m.
Stykket har timeglasfacon. Nu sys fødderne fast til mellemstykket, således at der kan fortsættes rundt i kroppen. Midt for er den side af arb, hvor føddernes 'midt for' er.

Kroppen:

1.-5. omg: Tag i m ud midt for og midt bag (dvs. ud for midten af mellemstykkets for og bag).

6.-11. omg: Tag 1 m ud midt for.

12. omg: Der hækles 1 m i hver m.

13. omg: Tag 1 m ud midt for.

14.-19. omg: Som 12. omg.

20. omg: Tag 1 m ind i hver side samt midt bag.

21.-22. omg: Som 12. omg.

23. omg: Tag 1 m ind midt for.

24. omg: Som 20. omg.

25.-27. omg: Som 12. omg.

28. omg: Tag 1 m ind midt for, i hver side og midt bag.

29.-30. omg: Som 12. omg.

31. omg: Tag 1 m ind midt for.

32. omg: Tag 1 m ind i hver side og midt bag.

33. omg: Tag 1 m ind midt for.

34. omg: Som 12. omg.

35. omg: Tag 1 m ind midt for.

36. omg: Tag 1 m ind midt for, i hver side og midt bag.

37.-39. omg: Tag 1 m ind midt for.

40. omg: Tag 1 m ind midt for, i hver side og midt bag.

41.-43. omg: Tag 1 m ind midt for.

44. omg: Tag 1 m ind midt for og i hver side. Bryd garnet.
Snuden:

Slå 12 lm op + 1 vendem, og hækl 3 rk frem og tilbage. Herefter hækles rundt om disse 3 rk.

1. omg: Tag 1 m ud i hvert hjørne.

2. omg: Tag 1 m ud i hvert hjørne samt på hver af de 4 sider.

3. omg: Som 1. omg.

4. omg: Som 2. omg.

5. omg: Som 1. omg.

6. omg: Tag 1 m ud på alle sider.

7. omg: Ingen udtagninger.

8. omg: Som 1. omg.

9. omg: Som 7. omg.

10. omg: Som 1. omg.

11. omg: Som 7. omg.

12. omg: Som 6. omg.

13. omg: Som 7. omg.

14. omg: Som 1. omg.

15.-16. omg: som 7. omg.

17. omg: Tag 1 m ind på hver af de 2 korte sider (kinderne).

18.-20. omg: Som 7. omg.

21. omg: Tag 1 m ind på snuden.

22.-25. omg: Som 7. omg.

Den øverste del af hovedet:

Her hækles rundt om snuden og kroppen i et stykke, dog lader man under snuden og på kroppens forreste stykke 24 m stå uhæklede, for gennem denne åbning skal mumitrolden udstoppes.

1. omg: 1 m i hver m.

2. omg: Hvor snuden og kroppen mødes i siderne, tages på disse 2 steder 1 m ind under hele arb og udenfor disse steder står der angivet i de følgende omg.

3. omg: Tag 1 m ind i nakken.

4. omg: Tag 2 m ud med 4 cm's mellemrum oven på hovedet.

5. omg: Som 2. omg.

6. omg: Som 4. omg.

7. omg: Som 2. omg.

8. omg: Som 4. omg.

9. omg: Som 3. omg.

10.-12. omg: Som 2. omg.

13. omg: Tag 1 m ind midt bag og 2 m midt for.

14. omg: Som 2. omg.

15. omg: Tag 1 m ind midt bag og midt for.

16.-20. omg: Tag 6 m ind jævnt fordelt på hver omg.

21. omg: Tag hver 2. m ind til alle m er lukket af.

Udstop mumitrolden gennem åbningen i halsen og sy derefter åbningen til. Hold med et par sting hovedet under hagen (et par cm fra halsen), fast til kroppen, så mumitrolden får det rigtige udseende.
Hånden:

Slå 26 lm op og slut dem til en ring med 1 km. Rundt om ringen hækles 10 omg, og på hver omg tages 1 m ind, hvor lm-kæden blev sluttet og 1 m ud lige over for dette sted. I slutningen af 10. omg hækles tommelfingeren med 6 lm. Der hækles ikke flere udtagninger nu, men rundt om tommelen hækles 2 omg, og derefter yderligere 2 omg, hvor der tages 1 m ind på tommelfingersiden, på den 3. omg sluttes af lige overfor tommelen. Sy sømmen, også tommelen, kom fyld i hånden og sy den til kroppen. Den anden hånd hækles på samme måde.
Halen:

Slå 32 lm op og slut dem til en ring med 1 km. og nu hækles 5 omg rundt om lm-kæden. Bryd garnet, læg halen dobbelt og sy den sammen. Som dusk i halen sys løkker. Sy til sidst stikkesting på tværs af halen og klip løkkerne over. Sy halen til kroppen.
Ører (4 stk.):

Slå 6 lm op (brug den ene lm som vendem).

1.-3. rk: Tag 1 m ud i slutningen af rk. Derpå hækles 3 rk lige op. Bryd garnet og sy stykkerne sammen to og to og sy dem på hovedet.
Med sort garn sys øjenbryn og øjenomrids med kontursting, og selve øjet sys med fladsyning.

11 kommentarer:

  1. Ih tak fordi du ville skrive opskriften ind på din blog, den skal klart afprøves.

    SvarSlet
  2. Åh hvor er den sød! Hvis jeg kunne hækle kom den helt sikkert på to do listen, men det er vist lige ambitiøst nok på nuværende tidspunkt.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  3. Hvor er den skøn!! En eller anden dag bliver jeg nød til at lære at hækle.

    SvarSlet
  4. Hihi, den var jo skjønn :)
    Men eg likar no likevel min eigendesigna Mummi best :)
    Ha ein fin dag :)
    Mvh, KristiN

    SvarSlet
  5. Den er skøn. For 34 år siden hæklede jeg den til min søn. Nu vil jeg hækle den til mit barnebarn. Jeg mener opskriften for 34 år siden var i Familie journalen
    Mvh Lisbeth

    SvarSlet
  6. Åh, bare man kunne hækle! :)

    SvarSlet
  7. Hej Luna, jeg har læst med hos dig længe og da jeg så at frejvald.com indsamler gaver til børn der er indlagt på OUH i julen, vidste jeg bare at jeg vil hækle et par stykker at denne fantastiske mumitrold til projektet.
    Tror lige at jeg lurer lidt mere hos dig - synes at huske du har lavet andre fantastiske dyr ;-)

    SvarSlet
  8. Jeg har også hæklet den til min søn og et dagplejebarn for ca. 34 år siden. Mener den var fra Søndags BT

    SvarSlet
  9. Ja jeg lavede den også for 34 år siden fra et ugeblad. Min datter har den stadig, i orange akryl!!! Tak for opskriften

    SvarSlet
  10. Der skulle vel ikke være nogen der har omskrevet opskriften så den er nemmere at forstå? Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal begynde... Jeg vil så gerne hækle en mumi til svigersønnen - og helst denne, for den er så sød. :)

    SvarSlet
  11. Bare glem mit spørgsmål. Jeg har givet op.

    SvarSlet